Erkki Izarra on aloittanut Arkkitehtuuri- ja Designmuseon viestintä- ja markkinointi­johtajana

EXECUTIVE SEARCH

AD-museo Oy aloitti toimintansa 1.1.2024, kun Arkkitehtuurimuseon säätiö ja Designmuseon säätiö sulautuivat uuden museon perustamisesta vastaavan Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiöön. Säätiö luovutti museotoiminnan ja siihen liittyvän henkilökunnan perustamalleen tytäryhtiölle. 

Tavoitteena on kansainvälinen huipputason museo, joka vahvistaa Helsingin ja Suomen vetovoimaa. Museolle halutaan luoda rooli yhteiskunnallisen muutoksen ja kehityksen edistäjänä tuomalla arkkitehtuurin ja muotoilun työkaluja laajempaan käyttöön oivaltavan yleisötyön, kokemusten ja laaja-alaisen yhteistyön kautta.

Uuden museorakennuksen kansainvälinen suunnittelukilpailu on käynnissä. Kilpailun ensimmäinen vaihe päättyi 29. elokuuta, ja kilpailun tulokset julkaistaan syyskuussa 2025. Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon on tarkoitus avautua uudessa museorakennuksessa vuonna 2030. Uuden museon tavoitteena on vahvistaa luovien alojen merkitystä ja mahdollisuuksia myös kansainvälisesti.

ad-museo-logo

Rakentamassa maailman parasta museota

 

Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo kansainvälisesti merkittävine kokoelmineen yhdistyivät vuoden 2024 alussa ja ovat matkalla kohti Helsingin Etelärantaan rakennettavaa uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. Keväällä 2024 käynnistettiin viestintä- ja markkinointijohtajan haku, jossa tavoiteltiin kansainvälisen tason osaajaa rakentamaan siltaa nykyisten museobrändien välille ja ylitse, kunnioittaen ja kehittäen niiden vahvoja yleisösuhteita. Samalla rakennetaan momentumia uudelle, maailman parhaalle museolle. 

Erkki Izarra on työskennellyt monissa rooleissa markkinoinnin ja brändikehityksen johtotehtävissä, viime vuosina itsenäisenä konsulttina ja asiantuntijana hallituksissa. Izarra on yksi vuonna 2008 perustetun muotoilu- ja mainostoimisto 358:n perustajajäsenistä, ja hän on toiminut esimerkiksi Nokian arvolupauksista vastaavana johtajana. 

”Olemme iloisia saadessamme Izarran kaltaisen osaajan luotsaamaan Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon viestintää ja markkinointia käsillä olevassa nopeassa kehitysvaiheessa kohti uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. Erkki Izarra vakuutti monipuolisella kokemuksellaan strategisen viestinnän, markkinoinnin ja brändikehityksen johtamisesta kansainvälisessä ympäristössä”, kertoo Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön toimitusjohtaja Kaarina Gould.

”Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon tehtävässä yhdistyy kaikki, mistä haaveilen. Siinä vedetään pitkälle tulevaisuuteen tähtäävä strateginen prosessi, jossa syntyy paljon konkreettisia lopputuloksia. Edes museon nimeä ei ole vielä päätetty”, Izarra kuvailee.  

“Uuden museon visio on olla maailman paras museo. Ajatus herätti minussa sekä ideakateuden että halun päästä mukaan. Kun tähtäämme kaikilla osa-alueilla parhaaseen, kokonaisuudesta voi hyvinkin tulla maailman paras. Loistavan pohjan tulevalle työlle antaa suomalaisen arkkitehtuurin ja muotoilun kunniakas historia. Tavoitteenamme on tukea kaikin voimin ‘Finnish Designin’ uutta tulemista”, Izarra jatkaa.

Rekrytointitoimeksiannosta vastannut MPS Executive and Board:in Managing Partner Jaana Jaatinen kommentoi hakuprosessia seuraavasti: ”Tämä haku herätti runsaasti mielenkiintoa ja myös suuria tunteita ehdokkaissa. Tämä kertoo siitä, miten suuri sydämen asia suomalainen arkkitehtuuri ja muotoilu meille on ja miten ainutlaatuisena tämä uusi museoprojekti näyttäytyy. Samalla haku vaati erityisen huolellisen valintaprosessin, mihin sitoutumisesta haluan kiittää museon avainhenkilöitä ja hallitusta. Seuraamme kaikki varmasti suurella mielenkiinnolla seuraavia vaiheita ja toivotamme Erkille ja koko tiimille menestystä.”

Kuvat: Anni Koponen / Arkkitehtuuri- ja Designmuseo.

description

“ (1)

 

Ota yhteyttä