Palvelukeskus Helsingin yksikönjohtaja löytyi suorahaun avulla

Rekrytointipalvelut

Helsingin kaupungin Palvelukeskuksessa huolehditaan kaupunkilaisten arjen pyörittämisestä. Palvelukeskus vastaa muun muassa ruoka- ja puhtaanapito sekä puhelin- ja hyvinvointipalveluista. Kun puhelin- ja hyvinvointipalveluyksikön johtaja oli siirtynyt uusiin haasteisiin, oli tarve löytää yksikölle uusi johtaja. MPS sai Palvelukeskus Helsingin toimitusjohtaja Minna Hoffströmiltä toimeksiannon uuden johtajan löytämiseksi. MPS on Helsingin kaupungin kumppani rekrytoinneissa ja henkilöarvioinneissa Hansel-sopimuksen kautta.

 

 

MPS-Referenssit-Helsingin-kaupunki-logo

Suorahaku mukaan laajemman osaajajoukon löytämiseksi 

 


Koska Puhelin- ja palvelukeskuksen yksikönjohtajan tehtävä on vaativa ja monipuolinen, haluttiin rekrytointi hoitaa hieman eri tavalla kuin aiemmin. Minna Hoffström ja Helsingin palvelukeskuksen HR-päällikkö Jaana Bruce halusivat mahdollisimman laajan hakijajoukon ja sen vuoksi rekrytoinnissa käytettiin perinteisen ilmoitushaun lisäksi myös suorahakua.

Suorahaku otettiin mukaan myös siitä syystä, että julkisen puolen tehtävänimikkeet eivät välttämättä kerro riittävästi, mistä tehtävässä on kyse. ”Moni saattaa ajatella, että tehtävä ei sovi omaan profiiliin ja jättää sen vuoksi hakematta. Suorahaun avulla saimme paljon laajemman, monipuolisemman ja osaavamman hakijajoukon”, kertoi Hoffström.

Tehtävään löytyi paljon hyviä kandidaatteja, joista osa vastasi MPS:n rekrytoinnin asiantuntija Carita Martaksen ja Helsingin kaupungin yhteistyössä laatimaan työpaikkailmoitukseen ja osa päätyi mukaan rekrytointiprosessiin suorahaun research-konsultti Salla Lehdon löytämänä. MPS:n asiakkuusjohtaja Tuija Soininen vastasi rekrytoinnin onnistumisesta. Hän myös kontaktoi ja haastatteli hakijoita sekä toteutti henkilöarvioinnin loppusuoralle edenneille ehdokkaille: ”Tässä rekrytoinnissa kokeiltiin myös yhteistyömallia, jossa pääsin kaupungin omaan rekrytointijärjestelmään arvioimaan hakemuksia. Tämä suoraviivaisti ja nopeutti prosessia.”

Minna Hoffström on sitä mieltä, että suorahakua kannattaa käyttää johtajien ja erityisasiantuntijoiden rekrytoinneissa. Hänen mukaansa rekrytointikumppani parhaimmillaan haastaa myös haettavan tehtävän vastuissa ja henkilön osaamisessa sekä tarjoaa organisaatiolle arvokkaan ulkopuolisen näkökulman rekrytointiin ja tehtävän vaatimuksiin.

MinnaHoffström

Minna Hoffström, Palvelukeskus Helsingin toimitusjohtaja

Onnistuneen rekrytoinnin resepti 

Palvelukeskus Helsingin yksikönjohtajan rekrytoinnissa onnistuttiin löytämään riittävän laaja ja osaava hakijajoukko. Minna Hoffströmin mukaan suorahaun avulla tehtävään löydettiin henkilö, joka ei olisi tehtävää muuten edes hakenut. Tiivis yhteydenpito Helsingin kaupungin ja MPS:n välillä vahvisti tunnetta siitä, että osaavan yksikön johtajan löytäminen oli yhteinen tavoite. Sparraavat keskustelut, hyvät henkilökemiat, tiivis yhteydenpito sekä viestintä hakijoiden suuntaan varmistivat sen, että kaikki osapuolet olivat kartalla rekrytoinnin aikatauluista koko prosessin ajan.

”Koko ajan toimittiin sen mukaan, mitä oli sovittu ja se toi napakuutta prosessiin. Uskoisin myös, että hakijoille tuli rekrytoinnin aikana sellainen mielikuva, että heistä välitetään ja he ovat tärkeitä, kun yhteydenpito hoitui sovitusti”, tiivistää Minna Hoffström yhteistyön hyödyn.


MPS on julkishallinnon sopimustoimittaja rekrytoinneissa ja henkilöarvioinneissa sopimuskaudella 2023-2027.

“ (1)

Koko ajan toimittiin sen mukaan, mitä oli sovittu ja se toi napakuutta prosessiin. Uskoisin myös, että hakijoille tuli rekrytoinnin aikana sellainen mielikuva, että heistä välitetään ja he ovat tärkeitä, kun yhteydenpito hoitui sovitusti.

 

Minna Hoffström

Toimitusjohtaja, Palvelukeskus Helsinki

description

“ (1)

 

Ota yhteyttä