Welado: Asiakastyyty­väisyys­palau­tetta pelillisen ratkaisun avulla

Verkko-oppimisen teknologia ja sisällöt

Welado: Asiakastyytyväisyys­palautetta pelillisen ratkaisun avulla

Perinteinen asiakastyytyväisyyskysely ei välttämättä inspiroi vastaamaan. Weladolla otettiin rohkea askel ja ratkaistiin tämä haaste aivan uudella, avoimella ja viihdyttävällä tavalla. Pelillistetty sidosryhmäkysely antaa Weladolle arvokasta tietoa siitä, miten Weladon arvot näkyvät projekteissa – perinteisen NPS-arvion lisäksi.
welado-logo

Welado on riippumaton rakennuttajakonsultti, joka tuo asiantuntijat ja tekijät yhteen. Yrityksen kulttuuriin kuuluu rohkeus uusille ajattelutavoille, ideoille ja kokeiluille.

MPS Prewisen LX Lead Mike Aaja suunnitteli pelillisen ratkaisun Weladon aktiivisen tiimin vision ja toiveiden mukaan. Weladon toimitusjohtaja Matti Tervonen heittäytyi asiaan suurella sydämellä, ja antoi kasvonsa pelille. Alussa hän tervehtii käyttäjää ja selittää, mistä pelissä on kysymys. Tämän jälkeen käyttäjä luo itselleen pelihahmon vastaamalla kysymyksiin, joiden perusteella Matti päättelee, mitä sidosryhmää pelaaja edustaa. Pelin reitti taas määräytyy sen mukaan, mitä liiketoimintoa eli Weladon asiakassegmenttiä hän edustaa.

”Meille oli tärkeää, että pelissä on selkeä reitti, jota pitkin pelaaja etenee. Saimme reittiin mukaan myös asiakkaan edustamaa maailmaa visuaalisilla elementeillä, kuten rautatiellä tai kiinteistöjä sisältävillä maisemakuvilla”, kertaa Weladon kehitysjohtaja Noora Haverinen.

Toisin kuin perinteisissä asiakastyytyväisyyskyselyissä pelaaja näkee myös muiden pelaajien antamat arvosanat. Tässä toteutuu konkreettisesti yksi Weladon arvoista, avoimuus. Mekin MPS Prewisellä olimme iloisia saadessamme osallistua arvolähtöiseen projektiin näin rohkean asiakkaan kanssa. Weladon leikkisä visuaalinen ilme istui hyvin pelilliseen ratkaisuun: lopputulos on kevyt, iloinen ja inhimillisen arvostava.

Asiakastyytyväisyyspeliin pääsee yhdellä linkin klikkauksella, eli se on helppo jakaa nettisivuilla, sähköpostitse ja somessa. Kun linkkiä on klikattu, MPS Prewisen oppimisalustaan Gimlet LMS:ään syntyy anonyymi käyttäjä. Weladolaiset pääsevät Gimletin hallinnointipuolella keräämään kyselyn vastaukset helposti Exceliin.

Peli on suunniteltu mobiililaitteille, mutta toimii hyvin myös tableteilla sekä tietokoneilla. Pelin lopussa on painike, josta pelin voi helposti jakaa myös LinkedIn:ssä.

”Pystymme hyödyntämään asiakastyytyväisyyspeliä niin massajakoina asiakkaille kuin yhteisen pöydän äärellä tapahtuvissa kohtaamisissa. Peli on nopeasti pelattavissa ja siinä ohessa saamme meille arvokasta dataa asiakkaamme tai muihin sidosryhmiin kuuluvien tyytyväisyydestä weladolaisten toimintaan”, Haverinen kuvailee.

Entä vastaanotto? Weladon tavoitteena oli saada huomattavasti enemmän vastaajia kuin perinteisiin kyselyihin saadaan. Suhteellisen lyhyessä ajassa vastauksia on jo kertynyt kymmenkertainen määrä edelliseen verrattuna, eli uudenlainen ratkaisu on otettu hyvin vastaan. Rohkeus kannattaa!

case-welado-kuvakaappaukset-kyselysta

 

“ (1)

Peli on nopeasti pelattavissa ja siinä ohessa saamme meille arvokasta dataa asiakkaamme tai muihin sidosryhmiin kuuluvien tyytyväisyydestä.

 

kehitysjohtaja Noora Haverinen, Welado

description

“ (1)

 

Ota yhteyttä