Rekrytointikumppani tuo varmuutta
Marja-Liisa Niinikoski on ollut toimitusjohtajana lähes 4 vuotta, ja toimii esihenkilönä koko tiimille. Hän itse osallistuu toki kaikkeen toimintaan päätöksentekijänä, mutta aktiivisemmin alan liiketoiminnan kehittämiseen ja elinkeinopoliittiseen vaikuttamiseen. Toimistopäällikkö Marja-Leena Suikkanen on monipuolisesti yhdistyksen toiminnassa mukana ja tärkeässä roolissa myös rekrytointeja tehtäessä.
”Kansainvälisen liiketoiminnan ja rahoituksen johtavan asiantuntijan tehtävä on meille tärkeä ja strategiamme ytimessä. Se liittyy meidän näkökulmastamme isoon tavoitteeseen saada suomalaista kuluttajaliiketoimintaa talouden kasvun tueksi viennin kautta. Rekrytoinnin merkitys oli meille siis tosi iso”, painottaa Niinikoski.
Kun paikka tuli hakuun, oli selvää, että rekrytointi tehdään yhdessä kumppanin kanssa. ”Vakituisten henkilöiden rekrytoinnit ovat isoja päätöksiä. Haluamme varmistua rekrytointiprosessin laadusta sekä lopputuloksesta. Siksi meillä onkin yhdistyksessä toimintaperiaate, että vakituisen henkilöstön rekrytoinnit tehdään aina kumppanin kanssa”, Niinikoski kertoo.
MPS on ollut yhdistyksen rekrytointikumppanina useassa rekrytoinnissa. Palvelu kilpailutettiin ja päädyttiin valitsemaan tälläkin kertaa MPS. Koko rekrytoinnin onnistumisen kannalta oli suuri etu, että MPS:n Asiakkuusjohtaja Tuija Soininen tuntee yhdistyksen, sen toimintakulttuurin ja ihmiset.
”Vakituisten henkilöiden rekrytoinnit ovat isoja päätöksiä. Haluamme varmistua rekrytointiprosessin laadusta sekä lopputuloksesta. Siksi meillä onkin yhdistyksessä toimintaperiaate, että vakituisen henkilöstön rekrytoinnit tehdään aina kumppanin kanssa”
- Marja-Liisa Niinikoski, toimitusjohtaja, Suomen Tekstiili & Muoti ry
Vaativaan tehtävään oikeaa osaajaa etsimässä
Kansainvälisen liiketoiminnan ja rahoituksen johtavan asiantuntijan tehtävässä vaadittavaa osaamista ei ole pilvin pimein työnhakijamarkkinassa. Luotettiin kuitenkin, että hyvällä työpaikkailmoituksella sekä tarkasti kohdentamalla oikeat henkilöt tavoitetaan.
MPS:n rekrytointipalvelun taustalla on aina monialainen tiimi, jonka Niinikoski mainitseekin yhtenä MPS:n kilpailuvalttina. ”Oli tärkeää saada juuri oikeanlaisia hakijoita hakemaan. Siksi ensiarvoisen tärkeää oli meidän talent attraction -tiimin erityisosaaminen. Sitä kokemusta hyödynnettiin ilmoitustekstin luomisessa sekä markkinoinnin kohdentamisessa”, Soininen myötäilee.
Sujuvaa yhteistyötä MPS:n kanssa
Tehtävään saatiin hyviä hakijoita MPS:n rekrytointijärjestelmään, jossa oli helppo tutustua hakijoihin ja merkitä suosikit. Ensimmäiset haastattelut teki Tuija yhdessä määritettyihin kriteereihin peilaten. Niinikoski ja Suikkanen pystyivät keskittymään omiin tehtäviinsä, kunnes valikoidut kandidaatit siirtyivät jatkoon isomman tiimin haastatteluun. Vaiheita oli lopulta useita ja henkilöarviointiin ja siihen kuuluviin testeihin edettiin kahden henkilön kanssa. ”Testitulosten perusteella ei päätöstä tehdä, vaan ne antavat vahvistusta prosessin aikana tulleeseen mielikuvaan henkilöstä”, Niinikoski muistuttaa.
”Koko projekti hoitui jälleen MPS:n kanssa kuin hyvän projektin kuuluukin. Alusta lähtien on tarkat suunnitelmat ja niiden etenemisestä meidät pidettiin ajan tasalla. Kun palaverissa jotain sovitaan, niin niistä pidetään kiinni”, summaa Marja-Leena yhteistyötä.
Erinomaisten hakijoiden joukosta löytyi Saara Majuri, joka aloitti elokuussa tehtävässään ja innolla auttaa suomalaisia tekstiili- ja muotialan yrityksiä löytämään uutta kasvua kansainvälisiltä markkinoilta.
Niinikoski on tyytyväinen rekrytoinnin lopputulokseen. ”Yksi valtiosihteeri sanoi minulle, että tämä projekti eli laaja-alainen kuluttaja- ja brändilähtöisen tekstiili- ja muotialan kansainvälistäminen vie vähintään hallituskauden verran. Tiedostamme, että tässä tehtävässä nopeita tuloksia ei ole odotettavissa, mutta jos emme koskaan yhdessä monien toimijoiden kanssa sitoudu tähän kehitysloikkaan, mikään ei muutu.”